전공탐색과정

Major Exploration Course

각 디자인 분야의 기본 지식을 학습하는 교과목을 학기별로 체계화 및 모듈화 하였습니다. 학생은 개인의 적성과 진로에 맞춰 다양한 모듈과목 수강을 통해 자유롭게 디자인 분야에 대한 성장 가능성을 탐색하게 됩니다.

Courses for learning basic knowledge in each design field have been organized and modularized by semester. Students will freely explore the potential for growth in the design field by taking a variety of courses according to their individual aptitudes and career paths.


BIZ M.
  • 비즈니스디자인Business Design

    디자이너로서 기업가 정신을 고취하고 스스로 사업 아이템을 찾아 발전시키고 사업계획서를 작성하는 과정을 통해 비즈니스 디자인 역량을 배양합니다. 비즈니스 디자인 실무를 위해 시장 상황과 고객의 욕구와 필요에 부응하는 사업 아이템을 포착하고 디자인으로 발전시키기 위한 과정을 실습하고 이를 위한 팀 구성, 투자유치 전략, 리스크 관리 및 운영계획, 브랜딩 전략 등 비즈니스를 위한 기본 개념을 이해합니다.

    As a designer, you inspire entrepreneurship, find and develop business items on your own, and develop business design capabilities through the process of writing a business plan. For business design practice, the process of capturing business items that meet market conditions and customer needs and wants and developing them into design is practiced, and for this purpose, the class is organized to understand basic concepts such as team formation, investment attraction strategy, risk management, operation plan, and branding strategy.

  • 비즈니스프레임워크Business Frameworks

    경영의 언어를 이해하고자 하는 디자이너를 위해 마케터, 기획자 및 관리자의 일반적 비즈니스 문제해결 방법론에 대해 학습합니다. 이러한 방법론이 집약된 결과물인 사업기획서의 작성 원칙을 배움으로써 사업기획 또는 창업 아이디어 제안 시 논의되는 이슈에 대한 이해 수준을 높입니다. 경영의 언어를 구성하는 핵심요소인 논리적 사고(Logical Thinking), 전략적 사고(Strategic Thinking), 그리고 마케팅 사고(Marketing Thinking)의 기본원리 및 이를 적용한 대표적인 문제해결 도구를 배웁니다.

    Learn the common business practices of marketers, planners, and managers for designers who want to understand management. By learning the principles of writing a business plan, students will increase their understanding of planning a business or proposing an idea. Students learn the basic principles of Logical, Strategic Thinking, and Marketing Thinking, which are key elements that constitute the language of management, and the problem-solving tools that apply them.

UX M.
  • 디자인사고Design Thinking

    디자이너 고유의 문제해결방식이자 혁신방법론인 디자인문제해결 프로세스를 배우고 실제 문제에 적용하며 그 과정을 프레젠테이션을 통해 커뮤니케이션 하는 방법을 배우는 과목입니다. 사용자의 생활에 내재된 어려움을 찾아내어 문제로 정의하고 이를 해결할 다양한 아이디어를 찾아가는 여정과 아이디어를 제반 조건에 부합되도록 디자인을 전개하는 과정, 최종적으로 디자인 제안을 실제 구현하는 과정과 결과를 테스트하여 평가하는 일련의 과정을 통해 실천적인 문제해결이 되도록 진행하는 팀 수업입니다.

    In this course, students learn the designer's own problem-solving method and innovation method, and how to apply it to real problems and finally how to communicate this process through presentations. The process of discovering the difficulties inherent in users' lives and defining them as problems, the journey of finding various ideas to solve them, the process of developing the design so that the ideas meet all conditions, and finally the process of actually implementing the design proposal and testing and evaluating the results This is a team class that progresses to practical problem solving through a series of phases and processes.

  • 경험가치디자인X Value Design

    사용자경험의 개선을 통해 고객 가치를 창출하는 역량을 개발하기 위한 사용자 리서치, 사용자 모델링, 디자인 요구사항 파악, 가치 제안(Value Proposition) 등의 개념과 절차를 배웁니다. 리서치 기반으로 사용자의 목표와 과업(Job)을 파악하고, 이 과업을 수행하는 과정의 고충(Pain)과 기대(Gain)를 분석하여 고충을 줄여주고 동시에 기대를 충족시킬 수 있는 다양한 방안을 모색함으로써 궁극적인 고객 가치를 발굴하는 프로젝트를 통해 경험가치디자인을 학습합니다.

    Students learn concepts and procedures such as user research, user modeling, identification of design requirements, and value proposition to develop the ability to create customer value through the improvement of user experience. By identifying the user's goals and tasks based on research, and by analyzing the pains and expectations of the process of performing these tasks, it reduces the difficulties and seeks various ways to satisfy the expectations at the same time. students learn experiential value design through projects that discover ultimate customer value.

  • X 시나리오 디자인X Scenario Design

    사람들에게 의미 있는 경험을 제공하기 위한 사용자경험 시나리오를 설계하고 구체적으로 표현하는 방법을 학습합니다. 라이프 스타일 제품과 서비스의 경험 절차를 만들기 위해 사용자경험 시나리오의 개념, 절차, 방법을 배웁니다. 사용 시나리오(Context Scenario)와 경로 시나리오(Key-Path Scenario)에 집중하여 사용자경험 시나리오를 작성하는 방법을 실습합니다.

    Learn how to design and articulate user experience scenarios to provide meaningful experiences to people. Learn the concepts, procedures, and methods of user experience scenarios to create experience procedures for lifestyle products and services. Practicing how to write user experience scenarios by focusing on usage scenarios (Context Scenario) and Path Scenarios (Key-Path Scenario).

  • HCIHCI

    HCI는 사용자들이 기술, 시스템, 디자인을 사용할 때 벌어지는 일련의 경험을 조사, 설계, 평가하기 위해 다양한 분야(디자인, 컴퓨터 과학, 공학, 심리학, 사회과학)의 융합을 필요로 하는 학문 분야입니다. HCI, UX 분야에 대한 전반적인 소개와 최근의 관심사를 이해하고 다양한 디자인 방법론과 평가방법을 적용한 실제 디자인 프로젝트를 통해 사용자 중심 디자인을 학습합니다.

    HCI is an academic field that requires the convergence of various fields (design, computer science, engineering, psychology, social science) to investigate, design, and evaluate the series of experiences that occur when users use technology, systems, and design. Students learn user-centered design through practical design projects that understand the general introduction and recent interest in HCI and UX fields, and apply various design methodologies and evaluation methods.

  • UI 디자인UI Design

    사용자경험의 품질을 높이기 위한 UI 디자인의 기본 개념을 익히고 실천 역량을 배양하기 위해 서비스의 UI 설계 프로젝트를 수행합니다. UX 리서치를 설계, 진행, 분석하여 타겟 고객을 위한 서비스 전략을 도출합니다. 서비스 흐름을 프레임워크로 만들고 와이어 프레임으로 발전시키는 과정을 통해 UI 디자인의 실제를 배웁니다.

    To learn the basic concepts of UI design to improve the quality of user experience and to cultivate practical capabilities, students carry out UI design projects for services. Design, conduct, and analyze UX research to derive service strategies for target customers. Learn the realities of UI design through the process of building service flows into frameworks and evolving them into wireframes.

  • GUI 디자인GUI Design

    사용자경험의 품질을 높이기 위한 GUI 디자인의 기본 개념을 익히고 실천 역량을 배양하기 위해 모바일 앱의 GUI 디자인 프로젝트를 진행합니다. UI 디자인 수업에서 진행한 서비스 전략과 와이어프레임 결과를 바탕으로 비주얼 컨셉을 도출하고 다양한 시각에서 디자인 시안을 제작하여 최적화 시키는 과정을 통해 GUI 디자인 역량을 강화합니다.

    In order to learn the basic concepts of GUI design to improve the quality of user experience and to cultivate practical skills, students conduct a GUI design project for mobile apps. Based on the service strategy and wireframe results conducted in the UI design class, students draw visual concepts and build and optimize design proposals from various perspectives to strengthen our GUI design capabilities.

  • 사용자경험리서치UX Research

    사용자를 이해하기 위한 사용자 조사의 설계, 실행, 분석의 전 과정을 통해 프로젝트에 필요한 중요 발견점(Key-findings)과 인사이트(Insights)를 도출하는 방법을 배웁니다. 사용자 관찰 조사, 인터뷰, 설문 조사 등 다양한 방법을 이해하고 실습하여 사용자 리서치의 실무 지식을 배양합니다. 또 사용자가 제품 및 서비스를 얼마나 쉽고 편하게 사용할 수 있는지에 대한 만족도를 평가하는 사용성 테스트의 다양한 방법에 대한 개념을 학습합니다. 사용자 관찰이나 직접 조작 검사 등 필요에 따라 효과적인 방법을 선택하여 테스트를 실시하고 분석하는 과정을 통해 사용성테스트의 실무 지식을 배웁니다.

    Through the entire process of designing, executing, and analyzing user research to understand users, you will learn how to derive key-findings and insights needed for your project. Develop practical knowledge of user research by understanding and practicing various methods such as user observation surveys, interviews, and surveys. You will also learn the concepts of various methods of usability testing that evaluate how easy and comfortable users are with how easy and convenient they are to use your products and services. You will learn practical knowledge of usability testing through the process of performing and analyzing a test by selecting an effective method according to your needs, such as user observation or direct operation inspection.

INTERACTION M.
  • 앱인터랙션App Interaction

    모바일 앱을 제작하기 위한 디자인 프로세스와 기본적인 제작 방법을 익힙니다. 모바일 앱 뿐만 아니라 게임, VR, AR, 홀로그램 등 다양한 최신 매체들을 사용해 보면서 새롭고 흥미로운 아이디어를 적용한 프로젝트를 수행합니다. 해외 디자이너들의 디지털 미디어와 인터랙션을 활용한 프로젝트들을 살펴보면서 모바일 앱을 위한 인터랙션 아이디어를 실제로 구현하는 과정을 통해 학습합니다.

    Learn the design process and basic production methods for creating mobile apps. By using various latest media such as games, VR, AR, and holograms as well as mobile apps, students carry out projects that apply new and interesting ideas. You learn through the process of realizing interaction ideas for mobile apps by looking at the projects that utilize the digital media and interaction of foreign designers.

  • 피지컬인터랙션Physical Interaction

    스크린 밖으로 확장된 물리적인 인터랙션의 특성을 이해하고 이를 위한 효과적인 디자인 방법을 익힙니다. 사물인터넷, 로봇, 스마트폰 등 다양한 기기들과 연동하는 인터랙션 프로젝트를 통해 실습합니다. 다양한 매체와 재료를 활용하는 인터랙션 실험을 통해 사용자경험 디자인을 확장하고 피지컬인터랙션 디자인의 실제를 학습합니다.

    Understand the characteristics of physical interactions that extend beyond the screen and learn effective design methods for them. Students practice interaction projects that link with various devices such as the Internet of Things, robots, and smartphones. Through interaction experiments using various media and materials, user experience design is expanded and physical interaction design practice is learned.

  • 인터랙션프로젝트Interaction Projects

    해결책으로서의 디자인 설계안을 세련된 디자인 워킹 프로토타입으로 구현하는 제작 역량을 배양합니다. 인터랙션 모듈 수업을 통해 습득하였던 내용들과 연계하여 실질적이고 효과적인 구현 방안을 모색합니다. 이를 통해 풀스택(Full-stack) 디자이너로서 역량을 확장하고 동시에 구현에 대한 자신감과 디테일로부터 새로운 인터랙션의 아이디어로 선순환되는 디자인 역량을 배양합니다.

    Cultivate the production capacity to implement design into a design working prototype. In connection with the content learned through the interaction module classes, practical and effective implementation methods are sought. Through this, students expand their competency as a full-stack designer, and at the same time cultivate the confidence in implementation and design competency in a cycle from details to ideas of interaction.

TYPE M.
  • 타이포그래피와 커뮤니케이션Typography and Communication

    타이포그래피는 문자 정보의 시각적 소통을 담당하는 시각언어로 커뮤니케이션 디자이너를 타 영역의 디자이너와 구별해주는 전문 기술입니다. 본 수업에서는 로마자와 한글 타이포그래피의 기본 역사, 용어, 주요 글자체들을 익히고 디자인 컨셉을 표현하기 위해 이러한 지식들을 활용합니다.

    Typography is visual language for communication of text-based information, and is a specialized skill that distinguishes communication designers from designers in other fields. In this course, you will learn the general history, terminology, and major typefaces of Latin and Korean typography, and use this knowledge to express design concepts.

  • 타이포그래피와 미디어Typography and Media

    타이포그래피는 매체를 통해 사용자, 독자, 시청자에게 정보를 전달합니다. 다양한 프로젝트를 통해 정보의 성격과 커뮤니케이션 목적에 맞는 매체를 기획, 제작하고 효과적인 시각 커뮤니케이션을 달성하기 위한 타이포그래피의 역할을 학습하고 경험합니다.

    Typography communicates information to users, readers, and viewers through the medium. Through various projects, you will learn and experience the role of typography to plan and produce media suitable for the nature of information and communication, and to achieve effective visual communication.

  • 디자인 퍼블리시Design & Publish

    타입과 이미지를 결합하여 의미있는 메시지를 만들어내는 학습을 심화합니다. 다양한 목적을 가진 시각적 메시지를 목표 대상에 전파하기 위한 매체를 모색하고 실험합니다. 전통적 메시지 복제 방법인 인쇄술을 활용한 디자인과 온라인 전파를 고려한 디자인까지 경험해 봅니다.

    Deepen your knowledge of type and image to create meaningful messages. Students explore and experiment with media to disseminate visual messages with various purposes to the target audience. Experience design using typography, layout, while also considering online applications.

IMAGE & MOTION M.
  • 디지털비디오Digital Video

    사진과 비디오 등 전통적 영상매체로부터 디지털 영상매체로의 전이에 대한 이론 및 실습을 통해 영상의 개념적 이해를 유도합니다. 이를 바탕으로 개개인의 디자인적 감성과 창의력을 표출하고 조형적 능력의 접목을 통하여 개성 있는 디지털영상언어 창출에 목적이 있습니다.

    This class discusses the conceptual understanding of video through theory and practice from traditional video media such as photography and video to digital media. Based on this, the aim of this class is to create a unique digital imagery language by expressing individual sensibility and creativity and combining formative abilities.

  • 모션그래픽Motion Graphics

    모션그래픽의 트렌드 파악을 통한 핵심기초이론과 제작에 필요한 주요 소프트웨어인 Adobe After Effects를 강의를 통해 학습합니다. 학습 내용을 바탕으로 개인별 모션그래픽 작품을 제작하며 진행 과정은 실무에 바탕을 두고 이루어집니다.

    Through lectures, students learn the core basic theories and trends in motion graphics and Adobe After Effects, the main software required for production. Individual motion graphic works are produced, with am emphasis on practical work.

  • 스튜디오포토그래피Studio Photography

    스튜디오 사진 기초 과정으로 DSLR 카메라, 컴퓨터, 조명을 연결하여 작업하는 워크플로우를 소개합니다. 스튜디오 촬영 기법을 습득한 후 사진이미지를 중심으로 소책자를 제작합니다. 이 과정을 통해 책의 기획 의도와 제작 의도에 맞는 콘셉트를 정하고 이것에 부합하는 일관된 사진을 제작하고 디자인 포맷에 적용하는 학습을 진행합니다.

    This is an introductory studio photography course that discusses the workflow of connecting DSLR camera, computer, and lighting. After mastering studio photography techniques, a booklet focusing on photographic images is produced. Through this course, students decide on a concept that fits the book's design intent and production intention, produce consistent photos, and learn to apply it to a design format.

  • 3D 모션3D Motions

    3D모션그래픽의 이해와 제작 능력 향상을 목표로 합니다. 3D 디지털 툴 사용법 습득을 통해 모션그래픽에 활용 가능한 표현의 영역을 확장합니다. Cinema 4D를 위주로 학습내용을 응용하여 개인별 프로젝트를 진행합니다.

    It aims to improve understanding and production ability of 3D motion graphics. By learning how to use 3D digital tools, the scope of expression used in motion graphics is expanded. Focus is on Cinema 4D, individual projects are carried out by applying the learning contents and software.

GRAPHIC FORM M.
  • 조형과 커뮤니케이션Form & Communication

    형태와 이미지, 유닛과 시스템 간의 시각적 관계를 습득하고 이성적 정보와 감성의 소통을 위한 색, 형태, 타이포그래피, 스토리텔링 등의 방법을 연구하고 습득합니다. 하나의 오브젝트를 깊이 있게 관찰, 기록하며 자신만의 방식을 개발하고 표현하는 연습을 합니다. 다양한 그래픽 표현방법에 대한 훈련을 통해 개인의 시각적 감각, 판단력, 스킬을 높입니다.

    Students learn the visual relationship between form and image, unit and system, study and learn methods such as color, form, typography, and storytelling to communicate rational information and emotion. Observe and record one object in depth, and practice developing and expressing in your own voice. Through training on various graphic expression methods, the individual's visual sense, judgment, and skills are enhanced.

  • 형태와 맥락Form & Context

    우리가 살고 있는 환경을 시각 커뮤니케이션의 시점에서 이해하기 위해 기호학을 이용하여 비주얼 리터러시를 높이고 다양한 시각요소를 조합하여 형태가 언어가 되는 교육을 목표로 합니다. 또한 사용자의 행위적 관점을 바탕으로 공간에서 정보를 제공하는 디자이너로서 역할을 통해 사용자의 관점과 유용성을 고려하여 정보와 지식을 구조화시키고 목표집단을 이해시키는 프로젝트들을 진행합니다.

    In order to understand the environment we live in from the point of view of visual communication, students aim to increase visual literacy by using semiotics, and to educate form in which it becomes a language by combining visual elements. In addition, students carry out projects that structure information and knowledge and understand the target group in consideration of the user's point of view and usefulness through the role of a designer who provides information in space based on the user's behavioral point of view.

  • 인포메이션디자인Information Design

    시각언어의 활용 측면에서 그래픽의 도형적, 설명적인 언어화를 데이터와 정보를 기반으로 실험하게 됩니다. 단편적 수치 데이터를 시각 언어화하는 방법에서 출발하여 다량의 텍스트 정보를 습득하고 분석하여 데이터가 가진 흐름을 파악하고 컨셉을 도출하여 데이터의 시각화를 실험합니다.

    In terms of visual language, students will experiment with graphic and descriptive language based on data and information. Starting from the method of visualizing rudimentary numerical data, students acquire and analyze a large amount of text information to understand the flow of data, derive concepts, and experiment with data visualization.

  • 브랜드와 전략Brand & Strategy

    브랜딩을 통해 시각적 언어의 전략적 활용을 습득합니다. 디자이너로서 기획마케팅의 기본인 고객, 시장조사 및 분석, 포지셔닝에 따라 형태, 컬러, 타입 등을 전략적으로 선택하여 시각물로 구현하도록 합니다. 목표지향적 시각화의 첫 단계를 브랜딩을 통하여 배우게 되고, Family Look, Tone and Manner, Brand Guideline 등을 고려합니다.

    Learn the strategic use of visual language through branding. As a designer, students strategically select shapes, colors, types, etc. according to customer, market research and analysis, and positioning, which are the basics of planning and marketing, and implement them as visuals. You will learn the first steps of goal-oriented visualization through branding, and consider Family Look, Tone & Manner, and Brand Guidelines.

SYSTEM DESIGN M.
  • 인체공학디자인Human Factors Design

    디자이너가 자신과는 다른 신체적, 인지적 특성을 가진 사용자(노약자)를 위한 유니버설 디자인 제품을 개발하는 과정입니다. 유니버설 디자인의 철학, 디자인 프로세스, 제품의 사용성 평가 과정을 경험하게 되며, GOOD GRIP 제작을 통하여 실제로 사용하기 쉬운 제품 개발 실무에 필요한 지식과 프로세스를 배우게 됩니다.

    This is the process-oriented class that focuses on developing universal products for all users with different characteristics. Students will learn the basic concepts of universal design, product usability, and various usability testing techniques. And students will apply the necessary processes as to developing easy to use GOOD GRIP products.

  • 미래시스템디자인Future System Design

    지속 가능한 비즈니스의 문제를 시스템적인 관점에서 해결안을 제시하는 프로젝트 위주의 수업입니다. 다양한 비즈니스 환경에서 소비자와의 접점이 이루어지는 공간을 관찰하고 공간을 구성하는 다양한 제품 요소를 사용자 경험의 흐름에 따라 분석합니다. 특정 공간에서 비즈니스의 지속가능성을 높여주는 제품, 서비스, 시스템을 발굴하고 이를 시간의 흐름으로 보여주게 됩니다.

    This is a project-oriented class where students will generate various future-focused concepts from a systematic perspective. Students will learn the basics of future design processes which consist of four steps – a map, a story, objects and a plan. Students will develop products or services as class outcomes and presents them in a systematic manner.

3D FORM M.
  • 라이노모델링Rhino Modeling

    3D NURBS modeler인 라이노의 Advanced Modeling 기법을 기반으로 3D 디자인 프로세스 및 연계 작업(프로토타이핑, 목업, 설계)에 대한 지식을 습득합니다.

    This is a technique-focused class that you will acquire knowledge about the 3D design process and related work (prototyping, mock-up, design) based on Rhino's Advanced Modeling technique, a 3D NURBS modeler.

  • 3D 프린팅3D Printing

    다양한 삼차원 디지털 제작 기법을 학습하고 문화 상품, 웨어러블 제품, 조명기구 등을 디자인하고 제작하는 것을 목표로 하는 과목입니다. 라이노 모델링, Grasshopper를 이용한 컴퓨테이셔널 디자인, Fusion 360을 이용한 슬라이스 기법을 학습하고 이를 실제 크기의 작동하는 작업물을 제작하는 데 활용하게 됩니다.

    This course aims to learn various 3D digital production techniques that include 3D printing and CNC production. Students will learn the basic principles of computational product form languages and product semantics. Students will develop cultural products, wearable products, and lighting fixtures by applying various 3D digital production techniques.

  • 고급라이노모델링Advanced Rhino Modeling

    라이노의 심화된 모델링 기법을 익힙니다. 3D 모델링 방식, 유기적 곡선 형태의 모델링, NURBS와 Subdivision의 상호 보완적 모델링 방식과 T-spline 기능, Box모델링과 Polygon모델링 등을 익히는 과목입니다.

    Students will learn the advanced modeling techniques of Rhino. This course introduces 3D modeling methods, organic curve type modeling, complementary modeling method of NURBS and Subdivision, T-spline function, box modeling and polygon modeling among others.

  • 입체구조와 형태3D Structure & Form

    제품 구성요소를 이해하고 구조적 표현 능력을 함양하고, 사물의 형상을 평면 위에 투상도법으로 제품의 형태를 논리적으로 표현해 봅니다. 디자인 이미지 표현 단계 중 스케치와 도면, 도면과 목업 등의 중간단계에서 생기는 구조적 이해와 논리적인 표현 방법에 대해 연구, 실습하고, 설계 및 디자인 과정에서 구상된 제품에 대해서 구조학적인 형태 검토를 수행합니다.

    Students study and practice the structural understanding of products and then logical methods for converting 3D shapes on a flat surface. These techniques will be mainly used in product expression stages such as sketches, drawings, and mockup makings.

  • 공간적 경험 디자인Spatial Experience in Design

    공간 속에서의 개인적 경험을 바탕으로 숨은 가치들을 발굴해 디자인을 하나의 이야기로 풀어나가는 과정입니다. 공간적 경험 중심의 사고를 키움으로써 디자인 본연의 가치를 바라보는 안목을 키우고 좋은 경험을 나눌 수 있는 디자인을 고찰해보는 것을 목표로 합니다.

    This class deals with the process of unraveling design as a story by discovering hidden values ​​based on personal experiences in a given space. By cultivating spatial experience-oriented thinking, the goal is to develop an eye for the intrinsic value of design and to consider design that shares a positive experience.

PRODUCT M.
  • 제품콘셉트Product Concept

    주로 중소기업에서 생산, 판매 가능한 Low Tech. 제품 영역에서 혁신적인 컨셉 제품의 제안을 목표로 합니다. 디자인 리서치와 조별 아이데이션을 통하여 시장과 고객의 필요(Needs)와 숨겨진 욕구(Desire)를 도출하고, 이를 바탕으로 구체화된 컨셉 상품을 제안함으로써 신제품 기회 요인 발굴에 필요한 제품디자인 실무지식을 습득하게 됩니다.

    This class aims to propose innovative product concepts in low tech sectors for small and medium-sized enterprises. Through design research and group ideation, the needs and hidden desires of the market and customers are derived, and new concept products are proposed as well as gaining real product design experience.

  • 리디자인Re-Design

    리디자인의 개념, 과정과 방법 및 현업에서의 범위와 역할을 이해하고 제품의 상품화 과정을 학습합니다. 부품수 100개 정도의 소형 가전제품을 대상으로 이를 직접 사용해보고, 분해, 조립해 봄으로써 동작원리를 이해하고 나아가 사용성, 기능, 성능, 구조, 조형 부분의 개선 및 고급화를 통해 제품의 가치를 높이는 작업을 진행합니다.

    Understand the concept, process and method of redesign, its scope and role in the field, and learn the process of product commercialization. To understand the mechanical principles by direct use, assembling, and disassembling small home appliances (within 100 parts), and further improving and upgrading the usability, functionality, performance, structure, and parts to increase the value of the product.

  • 제품 혁신Product Innovation

    IT, BT, NT, IOT, AI, 빅데이터, 로봇, 3D프린트, 드론, 자율주행 등 소위 4차 산업혁명 기술을 배경으로 개발되고 있는 융·복합 제품들과 사회, 경제, 기술, 디자인 트렌드를 이해하여 근 미래를 위한 제품콘셉트를 제안하는 과목입니다. High Tech. 제품 영역에서 시장과 고객의 니즈(Needs)와 욕구(Desire)를 바탕으로 실용성과 실현가능성이 있는 혁신적인 제품을 실무적인 방법으로 디자인 제안합니다.

    Convergence products and social, economic, technological, and design trends being developed in the background of the so-called 4th industrial revolution technologies such as: IT, BT, NT, IoT, AI, big data, robotics, 3D printing, drones, and autonomous driving. This is a course that understands and proposes product concepts for the near future. In the product field, students design and propose innovative products that are practical and plausible based on the needs and desires of the market and customers.

CMF M.
  • 소재 혁신Material Innovation

    복제, 대량 생산에 대한 개념과 구조를 이해하고, 다양한 소재의 특성 및 가공 방법, 소재의 융합에 대해 연구합니다. 디자인 컨셉에 알맞는 소재를 선택하여, 소재의 특성 및 가공방법, 다른 소재와의 융합에 대해 고민해봅니다.

    Students will understand the concepts of mass production by building knowledge of the properties of various materials, as well as the structures of materials. They will select a material suitable to the design concept by considering the characteristics of the materials, manufacturing methods, and mixing with different materials.

  • CMF 실험디자인CMF Experimental Design

    실험 위주의 Non-linear 프로세스를 통해 CMF 디자인에 대한 심화된 연구주제를 탐구합니다. 바로 적용 가능한 시장 공략형 디자인보다 미래산업의 응용 분야나 상업화 적용 가능성이 있는 CMF선행 디자인 결과물을 도출합니다.

    This is a project-oriented class where in-depth research topics of CMF design are explored through an experimental non-linear process. Students will derive CMF design results that can be applied to future industrial applications.

  • 소재 라이브러리Material Innovation

    소재에 대한 데이터베이스를 구축해보고 적절한 소재를 찾아 적재적소에 매칭하는 능력과 소재부터 시작하여 제품이나 패션, 시각의 솔루션을 제안할 수 있는 실무적 소양을 갖추는 것을 목표로 하는 과목입니다.

    This course aims to build a database of materials, find appropriate materials and match them in the right place; equip students with practical knowledge to solutions for product, fashion, and their conceptual vision.

FASHION DESIGN M.
  • 기초패션디자인Basic Fashion Design

    패션디자인의 기초 지식과 기술을 습득하고 비판적 사고력을 개발하게 됩니다. 패션의 역사와 문화를 바탕으로 한 리서치와 디자인 발상 과정을 통해 창의적인 패션컬렉션을 구성하는 훈련을 하게 됩니다. 패션 마켓 리서치를 통한 타깃과 라이프 스타일을 설정하고 진행되는 디자인과제는 비지니스 마인드를 바탕으로 현실적인 패션컬렉션의 결과물을 개발하게 됩니다.

    You will acquire basic knowledge and skills in fashion design and develop critical thinking skills. You will compose a creative fashion collection through research and design based on the history and culture of fashion. Design tasks that are carried out after setting targets and lifestyles through fashion market research develop real fashion collection results based on a business perspective.

  • 패션디자인Fashion Design

    다양한 리서치와 연구, 발상법을 통해 창의적이고 독창적 디자인 전개 방식을 학습하는 교과목입니다. 남성복 역사와 마켓에 대한 이해, 남성복 콘셉트 개발, 남성복에 활용되는 콘셉트를 여성복에 적용하는 연구과정과 소재개발, 일러스트레이션 테크닉, 플랫 스케치, 의복 구성의 이해 등을 위한 기술을 습득합니다. 공개 프레젠테이션을 통해 크리틱 테크닉과 비판적 사고력을 개발하게 됩니다.

    This course is to learn creative and original design development methods through various research and ideation methods. Students will acquire skills for understanding the history and market of men's wear, developing men's wear concepts, the research process of applying concepts used for men's wear to women's wear, material development, illustration techniques, flat sketches, and understanding of clothing composition. Through presentations, you will develop critique techniques as well as critical thinking skills.

  • 패션컬렉션Fashion Collection

    창의적 디자인 감성과 체계적 기술 습득을 통해 자신의 디자인 철학이 담긴 패션컬렉션 완성하는 교과목입니다. 인체와 의복의 관계성, 의복의 특성과 디자인 구성 요소에 대해 학습하고 디자인 문제해결에 있어 다양한 각도의 접근 방식을 체험하게 됩니다. 완성된 컬렉션을 발전시켜 브랜드 런칭을 연습하는 기회와 디자인 스튜디오 수업과 연계해 스케치의 형상화를 경험합니다. 최종 결과물은 포트폴리오로 정리하게 됩니다.

    This course completes a fashion collection containing your own design philosophy through creative design sensibility and systematic skill acquisition. You will learn about the relationship between the human body and clothing, the characteristics of clothing and design elements, as well as experience a variety of approaches to design problem-solving. The opportunity to practice brand launching by developing the completed collection and experience the shaping of sketches in connection with design studio classes. The final result will be organized into a portfolio.

  • 패션모델드로잉1, 2Fashion Model Drawing 1, 2

    패션드로잉의 기초지식과 다양한 표현법을 익히는 교과목으로 실제 패션모델을 대상으로 몸의 움직임을 관찰하며 패션 인체(fashion body). 패션 프로포션(Fashion proportion), 패션 포즈(Fashion pose), 패션 에티튜트(Fashion attitude)를 학습합니다. 학생들은 자신만의 패션 드로잉 스타일을 개발하게 되는 것뿐만이 아닌 기술적이고 미적인 패션 디자인을 완성해 나가는데 도움이 될 것입니다.

    This is a subject to learn the basic knowledge of fashion drawing and various expressions. It is a fashion body by observing the movement of a real fashion model. Learn fashion proportions, fashion poses, and fashion attitudes. Students will not only develop their own fashion drawing style, but will also help complete technical and aesthetic fashion design approaches.

FASHION MAKING M.
  • 기초패션메이킹Basic Fashion Making

    인체와 옷의 상관관계를 입체적으로 이해하는 것을 목표로 합니다. 베이직 블록(Basic Block)을 이용하여 박스 드레스(Box Dress)를 제작하고 이를 기본으로 프린세스 라인의 형태와 구조를 이해하며 프린세스 드레스와 프린세스 자켓을 전개하는 과정을 학습합니다. 또한 모직물의 특성을 이해하고 이를 이용한 드레스를 제작합니다.

    This class aims to understand the relationship between the human body and clothes in three-dimension. Learn the process of making a box dress using Basic Block, understanding the shape and structure of the princess line from this, and develop a princess dress and a princess jacket. In addition, students understand the characteristics of wool and make a dress using this material.

  • 패션메이킹Fashion Making

    입체재단(Draping)을 통한 자켓 실루엣 연구와 패턴 제작법을 익히는 교과목입니다. 스트레치 원단의 스트레치율에 따른 패턴의 변화와 소재 변화에 따른 공정별, 단계별 샘플 제작을 통해 다양한 봉제 기법을 학습합니다.

    This is a course to study jacket silhouettes through draping and learn how to make patterns. Students learn various sewing techniques by making step-by-step samples for each process and the pattern changes according to the stretch rate of the stretch fabric and the material change.

  • 고급패션메이킹Advanced Fashion Making

    입체재단(Draping)과 평면재단(Drafting)을 활용하여 패턴을 제작하는 훈련을 통해 의류 제작과정을 이해할 수 있도록 학습하는 수업입니다. 패션컬렉션 수업과 연계를 통해 나온 디자인 스케치의 형상화를 위한 작업과정으로 실물제작, 패턴개발, 가봉과 봉제법울 연구합니다.

    This class looks at the clothing manufacturing process through pattern making using draping and drafting. It is a work process for shaping the design sketch from the Fashion Collection class, and studies actual production, pattern development, baste fitting and sewing methods.

  • 패턴드래프팅Pattern Drafting

    평면패턴제작의 기본원칙과 방법을 습득하고 디자인과 패브릭, 패턴의 상호관계에 대한 이해를 학습하는 교과목입니다. 베이직 블록(Basic Block)을 이용하여 다양한 스커트와 셔츠를 제작합니다. 테크니컬 패키지(Technical Package)작성을 통해 상품개발 과정에 대한 기초적 지식을 습득합니다.

    This course is to learn the basic principles and methods of making flat patterns and to understand the relationship between design, fabric, and patterns. Students make various skirts and shirts using Basic Block. Students acquire basic knowledge about the product development process by writing a technical package.

  • 테일러링Tailoring

    테일러드 자켓을 이루고 있는 구성요소들을 이해하고 제작과정을 통해 테일러링에 대한 전문지식과 다양한 기법을 디자인에 적용할 수 있는 방법을 학습하는 교과목입니다..

    This course is to understand the components that make up a tailored jacket and learn how to apply tailoring expertise and various techniques to design through the manufacturing process.

  • 디지털패턴드레프팅Digital Pattern Drafting

    유카 캐드(YUKA CAD)와 3D가상착의 시뮬레이션인 클로(CLO)를 이용한 패턴 표현 방식을 익히고 디지털 패션디자인 응용능력을 키우는 교과목입니다. 토르소(Torso)와 팬츠(Pant) 원형을 활용한 패턴 제작과정을 배우고 다양한 패션 디자인에 따른 패턴의 변화를 이해하고 연구합니다.

    This course shows how to express patterns using YUKA CAD and CLO, a simulation of 3D virtual implantation, and to develop digital fashion design application skills. Learn the pattern making process using the torso and pants prototype, and study the pattern change in various fashion designs.

TEXTILE&KNIT M.
  • 텍스타일스Textiles

    의류 제작 시 요구되는 소재기획능력을 배양하기 위하여 의류 소재에 관한 전문적인 지식 학습을 통해 정보를 수집하고 분석할 수 있는 능력을 갖추는 것을 목표로 합니다. 의류 소재의 종류, 특성, 후가공, 고감성 소재, 고기능성 소재의 학습을 통해 학생들은 디자인에 적합한 소재 선정과 기획 능력을 갖출 수 있도록 합니다.

    The goal is to acquire the ability to collect and analyze information through learning specialized knowledge about clothing materials to cultivate material planning skills required for clothing production. By learning the types, characteristics, post-processing, high-sensitivity materials, and high-functional materials of clothing materials, students are equipped with the ability to select materials suitable for their design.

  • 니트디자인Knit Design

    니트의 개념을 바탕으로 핸드 니트와 수편기를 사용하여 니트의 편성 원리를 습득하고 니트 편기와 니트웨어에 대한 폭 넓은 이해를 갖도록 합니다. 습득된 다양한 니팅 기법과 패턴을 응용하여 새로운 니트 웨어를 디자인할 수 있도록 학습합니다.

    Students learn the principles of knitting using hand-knitting and knitting machines for a broad understanding of knitting and knitwear. Learn to design new knitwear by applying various knitting techniques and patterns shown in class.

  • 텍스타일디자인Textile Design

    패션디자인과 산업에 있어 소재의 차별성은 경쟁력을 갖출 수 있는 중요한 요소입니다. 텍스타일 디자인에 응용된 다양한 기법과 창의적인 제작과정을 통하여 개발된 소재와 패션 디자인의 효과적인 접목을 통해 독창적인 컬렉션을 개발할 수 있도록 연구합니다.

    Differentiation of materials in fashion design and industry is important to maintain competitiveness. Students research to develop original collections through the effective combination of materials developed through various techniques applied to textile design and creative production processes and design.

ACCESSORY M.
  • 액세서리디자인입문Introduction to Accessory Design

    액세서리디자인 기초 입문 학습 과정으로 액세서리디자인의 개념과 이해, 리서치와 디자인, 개발 과정을 학습합니다. 새로운 소재 활용과 형태 연구를 통하여 창의적이고 실험적인 액세서리 디자인을 이끌어 내도록 유도합니다. 남성, 여성, 젠더프리 등 다양한 분야의 액세서리 디자인을 접하며 자신만의 디자인을 완성할 수 있도록 합니다.

    This is an introductory learning course on the fundamentals of accessory design, and the concepts of accessory design, research, and development. This course encourages creative and experimental accessory design through the use of new materials and research. It allows you to complete your own design by experiencing accessory designs in various fields such as men, women, gender-free

  • 패션액세서리디자인Fashion Accessory Design

    시장의 이해를 바탕으로 액세서리 디자인을 연구하고 학생이 의도하는 제품을 정확히 구현하는데 있어 필요한 이론과 실습을 학습하는 심화 과정입니다. 산업체에서 사용하는 재료와 생산과정 사례들을 소개하고 이를 바탕으로 새로운 시각과 사고력을 통해 창의적인 결과물로 완성할 수 있도록 합니다. 소재와 실루엣 연구를 통해 디자인 능력을 향상시키고 결과물로 핸드백 및 액세서리 디자인을 완성합니다. 작업지시서 작성을 통해 상품개발 과정에 대한 지식을 습득합니다.

    This is an in-depth course that studies the design of accessories based on an understanding of the market and the theory and practice necessary to launch a product. It introduces materials and production process examples used in the industry, allowing for creative results through new perspectives and techniques. Students improve their design skills through material and silhouette research, and complete handbag and accessory designs. Also, students acquire knowledge about the product development process by writing work orders.

ETC
  • 일러스트레이션Illustration

    일러스트레이션 자체로 디자인적 독창성과 개성을 갖출 수 있도록 발상과 표현에 중점을 두고 있습니다. 새로운 드로잉 방식과 리서치를 통해 본인만의 스타일을 구축하고 자신의 디자인 영역을 넓혀 나아가 독창적인 디자인 전개 과정을 찾아가는데 도움을 주는 교과목입니다.

    Students focus on ideas and techniques that have originality and individuality through illustration. This course helps you to build your own style through new drawing methods and research, expand your creative scope, and find your own unique creative process.

  • 비주얼머천다이징Visual Display Design

    비주얼 디스플레이 디자인(Visual Display Design)의 성공적 사례 연구를 바탕으로 실질적 공간 기획 경험을 통해 패션VMD의 중요성, 창의력 있는 공간기획능력 향상과 효과적인 연출을 학습합니다. 패션 및 다양한 상품의 기획의도를 차별화된 시각적 요소로 연출할 수 있도록 도움을 주는 수업입니다.

    Based on successful case studies of Visual Display Design, students learn the importance of fashion VMD, improve creative space planning ability through practical space planning. This is a class that helps you to create fashion and various product planning with unique visual elements.

LIBERAL ARTS
  • 예술철학Art Philosophy

    철학과 예술, 디자인은 모두 인간의 삶과 인간을 둘러싸고 있는 세계에 대해 해석을 통해 현재를 조명하고 미래를 예측하는 관점을 제시하기도 합니다. 디자이너는 소비자와의 소통을 위해서 어떤 문화적 기호가 사람들에게 어떻게 읽힐 것인지를 예측하고 이해할 수 있어야 합니다. 이 과목은 디자이너들의 창의적 사고에 필요한 인문학적 훈련을 제공하는 것을 목표로 합니다.

    Philosophy, Art, and Design all offer perspectives that illuminate the present and predict the future through interpretation of human life and the world around them. Designers need to be able to predict and understand how certain cultural symbols are read by people in order to communicate more effectively with consumers. This course aims to provide the training necessary for the creative thinking designer.

  • 시각디자인사Visual Design History

    커뮤니케이션 디자인의 발전 과정을 채색필사본부터 인쇄술의 발명, 모더니즘을 거쳐 포스트모더니즘과 디지털 시대에 이르기까지 살펴봅니다. 이를 통해 모든 디자인은 그 시대의 사회적 산물임을 인식하고 어떤 표현방식을 선택하는 것이 단지 감각적인 선택이 아니라 어느 시대의 디자인을 선택하는 것이며 어떤 의미를 담는다는 것인지 인식하게 됩니다.

    This course examines the evolution of communication design, from illuminated manuscripts to the invention of the printing press, from modernism to postmodernism and the digital age. Through this, students recognize that all design is a social product of that era, and that choosing a certain method of expression is not just an aesthetic choice, but of a certain era and what values it contains.

  • 패션사Fashion History

    서양패션의 역사를 다양한 문화적 맥락과 연관시켜 살펴봄으로써 현대패션을 바라보는 통찰력을 기르고 다양한 역사 및 문화적 자료를 해석하고 활용하는 훈련을 통해 디자인 능력 향상을 목표로 합니다. 복식의 탄생부터 현대패션까지 시대별 패션과 관련한 예술, 사회, 문화 등 상호관계 및 흐름에 대한 강의, 발표, 토론으로 이루어집니다.

    By examining the history of Western fashion in relation to various cultural contexts, this class aims to develop insight into modern fashion and to improve design ability through training to interpret and utilize various historical and cultural materials. It consists of lectures, presentations, and discussions on the relationship and flow of art, society, and culture related to fashion, from the birth of clothing to modern fashion.

  • 한국인의 조형의식Korean Aesthetics

    한국의 시각문화 속에 내재한 조형의식을 고찰함으로써 디자인 의식과 행위의 역량 강화를 목표로 합니다. 한국 문화를 구성하는 사상적 기반을 이해하고, 우리 조형의 시각 언어 특성을 동시대의 시각문화연구들과 비교해 연구합니다. 조형 사례들에 대한 담론과 해석 과정을 통해 창조 행위의 균형적 실천을 훈련합니다.

    By examining the formative consciousness inherent in Korean visual culture, the aim of this class is to strengthen the capacity of design consciousness and action. Students establish the ideological basis that constitutes Korean culture, and study the visual and language characteristics of our formative arts by comparing them with contemporary visual culture studies. Through the process of discourse and interpretation of formative cases, students train the balanced practice of creative action.

  • 한국복식Korean Costume

    고대부터 현재까지 한국복식문화의 흐름과 시대별 스타일의 특성을 동아시아 지역인 중국, 일본, 그리고 극동지역의 복식과의 교류 속에서 파악하고 사회문화적 관점에서 한국복식문화의 특징을 이해하도록 배웁니다. 또한 우리의 전통문화에 대한 이해를 바탕으로 현대 패션에 활용할 수 있는 지식을 습득하도록 합니다.

    Students learn to understand the characteristics of Korean clothing culture from a socio-cultural perspective by understanding the progression of Korean clothing from ancient times to the present and the characteristics of styles by era in exchange with clothing from China, Japan, and other countries in East Asia. This understanding of our traditional culture allows students to acquire knowledge that can be applied to modern fashion.

  • 인지심리학Cognitive Psychology

    심리학 분야 중 실험심리학(인지, 지각심리 등)을 바탕으로 실생활의 사례를 연결하여 IT 기반 제품의 콘셉트를 기획하고 개발하는 능력배양을 목표로 합니다. 뇌, 지각, 주의, 기억, 사고, 추리, 문제해결, 의사결정 등에 대해 살펴보고 인간, 기술, 비지니스 영역에 대한 통합적인 사고를 통한 디자인 영역의 폭을 넓힙니다.

    Based on experimental psychology (cognition, perceptual psychology, etc.) this course aims to develop the ability to plan and develop IT-based product concepts by connecting real-life case studies. Brain, perception, attention, memory, thinking, reasoning, problem solving, decision making, etc. will be explored, and the scope of design will be broadened through integrated thinking in human thought, technology, and business.

  • 인류학Anthropology

    인류문화의 보편성과 특수성을 이해합니다. 이를 위해 인간과 문화를 탐구하는 문화인류학의 문제의식을 공유하고 다양한 연구들을 검토함으로써 다양한 문화의 공존과 화합이 강조되는 동시에 그 갈등이 두드러지는 글로벌시대를 살아가는 오늘날 문화의 의미를 새롭게 밝혀보고 도시와 일상, 종교와 문화, 정치와 지역, 빈곤과 재난, 생명과 존엄이라는 다양한 주제에 대한 인류학적 고찰을 시도합니다.

    This course seeks to understand the universality and specificity of human culture. To this end, by sharing the problematic awareness of cultural anthropology that explores human beings and culture, the coexistence and harmony of various cultures becomes the focus. While at the same time, the meaning of culture in today's global era where conflicts are prominent, and anthropological considerations are applied to various topics of daily life such as religion, culture, politics, expanding to poverty, disaster, and human dignity.

  • 디지털미디어론Digital Media Seminar

    디지털미디어에 대한 이해는 현대의 문화, 예술, 디자인을 이해하는 데 필수적이며 미래의 변화를 예측하는 데 도움을 줍니다. 디지털 매체의 근본적인 작동 원리와 특성, 디지털 기술에 의해 나타나는 창작과 수용 방식의 변화를 이해함으로써 21세기의 예술과 디자인이 이루어 낸 성과와 전망에 대하여 비판적으로 사고하는 것을 목표로 합니다.

    Understanding digital media is essential to understanding contemporary culture, art, and design, and helps forecast future changes. This class aims to think critically about the achievements and prospects of art and design in the 21st century by understanding the fundamental operating principles and characteristics of digital media, and the changes in the creation and reception methods of digital technology.